Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Definities en toepasselijkheid

  1. Opdrachtnemer:
    Anne van den Elzen, vitaliteits- en persoonlijk leiderschapscoach, ingeschreven in het handelsregister onder nummer: 89571835, die deze algemene voorwaarden gebruikt voor het aanbieden van diensten op het gebied van coaching, training of aanverwante werkzaamheden.

  2. Opdrachtgever:
    De persoon, instantie of organisatie, die aan opdrachtnemer opdracht verleent tot het verrichten van diensten op het gebied van coaching, training of aanverwante werkzaamheden.

  3. Cliënt:
    De opdrachtgever en de cliënt kunnen, naar behoeven niet, dezelfde zijn.

  4. Diensten:
    Alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die voortvloeien uit, dan wel direct verband houden met de opdracht, een en ander in de ruimste zin des woords.

  5. Overeenkomst: Elke afspraak tussen opdrachtgever en opdrachtnemer tot het verlenen van diensten door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever.

  6. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op alle aanbiedingen, werkzaamheden, diensten en overeenkomsten van de opdrachtnemer.

  7. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk door zowel opdrachtnemer als opdrachtgever zijn overeengekomen.

  8. De toepasselijkheid van eventuele voorwaarden van de opdrachtgever wordt door de opdrachtnemer uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij deze door de opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard. 

  9. Aan het stilzwijgend niet toepassen van deze algemene voorwaarden kunnen geen rechten worden ontleend.  

Artikel 2 – Offertes en aanbiedingen

  1. Offertes en gedefinieerde aanbiedingen van diensten zijn vrijblijvend en gebaseerd op de informatie die door de opdrachtgever is verstrekt. Wordt het aanbod niet binnen de gestelde termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod.

  2. Tenzij in een offerte anders is aangegeven, zijn de geoffreerde prijzen voor bedrijven exclusief BTW en voor particuliere opdrachtgevers inclusief BTW.

  3. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

  4. De opdrachtnemer kan niet aan een offerte worden gehouden indien de opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat (een onderdeel) van de offerte een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

Artikel 3- Totstandkoming en nakoming overeenkomst

  1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding.

  2. De overeenkomst wordt geacht tot stand te zijn gekomen overeenkomstig door de opdrachtnemer uitgebrachte offerte, zodra met de feitelijke dienstverlening door de opdrachtnemer een aanvang is gemaakt.

  3. De opdrachtgever is gehouden de door haar te verrichten werkzaamheden naar beste inzicht en vermogen uit te voeren, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.

  4. De met de opdrachtnemer gesloten overeenkomst leidt voor de opdrachtnemer tot een inspanningsverplichting, niet tot een resultaatverplichting.

  5. Wanneer opdrachtnemer dit nuttig of noodzakelijk acht, kan in overleg met opdrachtgever een dienst door derden worden uitgevoerd en/of kan hij (mede) door derden worden bijgestaan.

    Wanneer opdrachtnemer de opdracht krijgt om in samenwerking met een derde een opdracht of een gedeelte daarvan te vervullen, zal opdrachtgever in overleg met alle betrokkenen vaststellen wat ieders taak is. Opdrachtnemer aanvaardt geen hoofdelijke aansprakelijkheid, noch aansprakelijkheid voor de uitvoering van de taak en de daarbij behorende werkzaamheden van de derde.

  6. Indien er sprake is van overmacht, waardoor nakoming van de overeenkomst redelijkerwijs niet van de opdrachtnemer kan worden gevergd, zal de uitvoering van de overeenkomst worden opgeschort, om op een later tijdstip alsnog nagekomen te worden, dan wel de overeenkomst worden beëindigd, alles zonder enige verplichting tot schadevergoeding.

Artikel 4- Informatieverstrekking door opdrachtgever

  1. De opdrachtgever is verplicht om alle persoonsgegevens aan te leveren die door de opdrachtnemer te worden gevraagd. De opdrachtnemer zal alleen om de gegevens vragen die nodig zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst. Indien zich na het tot stand komen van de overeenkomst wijzigingen voordoen in de opgegeven gegevens van de opdrachtgever, dan dient dit aan de opdrachtnemer doorgegeven te worden.

  2. De opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor de gevolgen van het niet hebben ontvangen van informatie door de opdrachtgever vanwege onjuiste (adres) gegevens.

Artikel 5 – Honorarium, kosten en betaling

  1. Het honorarium van opdrachtnemer bestaat -tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen- uit een vooraf bepaald vast bedrag per overeenkomst c.q. per geleverde dienst en/of kan worden berekend op basis van tarieven per door de opdrachtnemer gewerkte tijdseenheid. Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot het moment dat opdrachtgever het voorschot aan opdrachtnemer heeft betaald, dan wel daarvoor zekerheid heeft gesteld.

  2. De particuliere opdrachtgever rekent na een coachsessie direct af tenzij anders is overeengekomen. Een pinapparaat is aanwezig. De factuur wordt dezelfde dag digitaal naar de opdrachtgever verstuurd.

  3. Voor zakelijke klanten dient betaling te geschieden binnen de op de factuur aangegeven termijn, op een door de opdrachtnemer aan te geven wijze, tenzij anders is overeengekomen. Indien geen termijn is overeengekomen, dient betaling te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. 

  4. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige betaling van de factuur, dan is hij onmiddellijk en zonder ingebrekestelling in verzuim. De opdrachtgever is dan wettelijke rente aan de opdrachtnemer verschuldigd. In dat geval kan de opdrachtnemer besluiten om de dienstverlening aan de opdrachtgever op te schorten dan wel de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen. De opdrachtnemer zal de opdrachtgever van haar eventuele voornemen tot opschorting van de dienstverlening dan wel beëindiging van de overeenkomst, schriftelijk in kennis stellen. 

  5. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting van de opdrachtgever niet op.

  6. Alle met de incasso gemoeid gaande (buiten)gerechtelijke kosten komen voor rekening van de opdrachtgever.

  7. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, is de opdrachtgever degene die gehouden is tot betaling van de overeengekomen prijs voor de dienstverlening van de opdrachtnemer. 

  8. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 6 – Annulering/beëindiging van de overeenkomst

  1. Opdrachtnemer heeft het recht om zonder opgave van reden een coachsessie, coachtraject, workshop of training te annuleren of deelname van een opdrachtgever of cliënt te weigeren, dan wel door de opdrachtgever aangewezen cliënt te weigeren, in welke gevallen de opdrachtgever recht heeft op terugbetaling van het volledige door deze aan opdrachtnemer betaalde bedrag.

  2. Een individuele coachsessie of wandeling, kan tot 24 uur voor aanvang kosteloos door opdrachtgever worden afgezegd c.q. verplaatst. Opdrachtnemer streeft ernaar afspraken altijd door te laten gaan c.q. te verplaatsen naar een ander tijdstip. Bij afzegging binnen 24 uur is opdrachtnemer gerechtigd de eerder overeengekomen prijs in rekening te brengen.

  3. Een individuele training, workshop of cursus kan tot 14 dagen voor aanvang kosteloos worden afgezegd c.q. verplaatst door opdrachtgever. Opdrachtnemer streeft ernaar afspraken altijd door te laten gaan. Bij afzegging binnen 14 dagen is opdrachtnemer gerechtigd de eerder overeengekomen prijs in rekening te brengen.

  4. Annulering door zakelijke opdrachtgever kan tot 4 weken voor aanvang van een coachtraject, workshop of training kosteloos geschieden. Bij niet annulering is de opdrachtgever verplicht het totaalbedrag van het coachtraject, de coachsessie, workshop of training te voldoen.

  5. Ingeval de opdrachtgever dan wel de cliënt, na aanvang van het coachtraject of training de deelname tussentijds beëindigt of daaraan anderszins niet deelneemt, heeft de opdrachtgever geen recht op enige terugbetaling, tenzij de bijzondere omstandigheden van het geval, naar het oordeel van opdrachtnemer, anders rechtvaardigen.

  6. Opdrachtnemer kan de overeenkomst met onmiddellijke ingang door middel van een aangetekend schrijven beëindigen indien in staat van faillissement is verklaard.

Artikel 7 – Retreat & annuleringsvoorwaarden

  1. Opdrachtgever kan aan de retreat deelnemen door zich aan te melden via de website van Anne van den Elzen.

  2. Door het betalen van de kosten verklaart de opdrachtgever zich akkoord met de voorwaarden.

  3. Bij een retreat tot €175,00 dient het volledige bedrag binnen twee weken na ontvangst van de factuur te worden voldaan. Inschrijving is pas definitief na ontvangst van de volledige betaling.

  4. Bij een retreat boven de €175,00 dient binnen twee weken na ontvangst van de factuur de aanbetaling te worden voldaan. Inschrijving is pas definitief na betaling van de aanbetaling. Het resterende bedrag dient uiterlijk 60 dagen voor het retreat voldaan te worden. Bij niet tijdige betaling heeft opdrachtnemer het recht de reservering te laten vervallen.

  5. Betaling in termijnen is mogelijk, maar dient vooraf overeengekomen te worden met opdrachtnemer.

  6. Deelname aan het programma geschiedt op vrijwillige basis.  Het staat opdrachtgever vrij om af te zien van het te volgen programma.

  7. Het afzien van deelname aan het programma geeft geen recht op teruggave van de betaling en ook geen recht op een vervangende les of activiteit.

  8. Bij annulering van een dagretreat tot €175,00 krijgt opdrachtgever de kans de retreat te verschuiven naar een andere datum.

    Als opdrachtgever besluit om zich terug te trekken (wegens ziekte of persoonlijke omstandigheden) dan hebben zij recht op terugbetaling van ten hoogste een deel van de verschuldigde deelnamekosten.
    Voor een meerdaagse retreat:
    – Tot drie maanden voor aanvang van het programma: terugbetaling van 50% van deelnamekosten.
    – Tot vanaf 3 en tot 2 maanden voor aanvang van het programma: terugbetaling van 25% van deelnamekosten.
    – Bij annulering binnen 2 maanden voor aanvang van de retraite: er worden geen deelnamekosten terugbetaald.

  9. De opdrachtgever kan zich voor aanvang van de meerdaagse retraite laten vervangen door een ander. Het wijzigen van opdrachtgever/deelnemer is kosteloos.

  10. Opdrachtnemer heeft het recht een cursus of retreat te annuleren indien daartoe gegronde redenen bestaan, waaronder onvoldoende deelnemers, ziekte van de docent of overmacht. In geval van annulering door opdrachtnemer heeft de deelnemer recht op terugbetaling van het reeds betaalde cursusgeld. De deelnemer heeft geen recht op enige andere compensatie of schadevergoeding.

Artikel 8 – Aansprakelijkheid en risico

  1. De opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid jegens de opdrachtgever ontstaan als gevolg van een aan opdrachtnemer toerekenbare tekortkoming of onrechtmatige daad. 

  2. Indien de opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag van de totale vergoeding van een verstrekte opdracht.

  3. De opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade geleden door opdrachtgever, die het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van een aan opdrachtnemer toe te rekenen tekortkoming, met dien verstande dat voor vergoeding alleen in aanmerking komt die schade, waartegen opdrachtnemer verzekerd is, dan wel redelijkerwijs, gezien de in de branche geldende gebruiken, verzekerd had behoren te zijn

  4. Alle aanspraken uit hoofde van deze algemene voorwaarden verjaren, in afwijking op de wettelijke verjaringstermijn, door verloop van één jaar na beëindiging van de overeenkomst.

  5. Anne van den Elzen Coaching | Training | Leefstijl aanvaardt geen aansprakelijkheid voor persoonlijk letsel of schade aan eigendommen van deelnemers, noch enige aansprakelijkheid als gevolg van gebeurtenissen tijdens de workshop/training/coaching/mindful wandeling/retreat of andere aangeboden dienst.

Artikel 9 – Overmacht

Indien opdrachtnemer door overmacht wordt verhinderd de overeengekomen werkzaamheden geheel of gedeeltelijk uit te voeren, heeft hij het recht de uitvoering van de overeenkomst tijdelijk op te schorten. Indien deze periode langer dan twee maanden duurt, zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden,  zonder dat hij tot enige schadevergoeding of garantie gehouden is. Werkzaamheden die door de opdrachtnemer zijn verricht voor het intreden van de overmacht, mogen aan de opdrachtgever gefactureerd worden.

Artikel 10 –  Intellectueel eigendom en gebruiksrecht

Alle auteursrechten en overige rechten van intellectuele eigendom zoals teksten, afbeeldingen, video’s, werkboeken, (online) programma’s en adviezen, welke voortkomen uit de uitvoering van de overeenkomst of welke via de website www.annevandenelzen.nl en/of social media kanalen worden getoond, berusten uitsluitend bij opdrachtnemer en mogen niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar worden gemaakt of op een andere manier worden verspreid of getoond aan derden.

In geval de opdrachtgever zich niet houdt aan het intellectueel eigendomsrecht en gebruikrecht dan is opdrachtnemer gerechtigd haar schade te verhalen op de opdrachtgever.

Opdrachtnemer mag de kennis en auteursrechtelijke werken die voortkomen uit de uitvoering van de overeenkomst, gebruiken voor andere doeleinden, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie met derden wordt gedeeld.

Artikel 11 – Vrijwaring 

De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden, inclusief de redelijke kosten van juridische bijstand, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden, behalve schade veroorzaakt door opzet of grove schuld aan de zijde van dienstverlener.

Artikel 12 – Slotbepaling

  1. Indien een bepaling in deze algemene voorwaarden nietig is of mocht worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepaling, zullen de opdrachtnemer en de opdrachtgever in overleg een nieuwe bepaling overeenkomen. Hierbij zal zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.

  2. Op de overeenkomst tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever is het Nederlands recht van toepassing.

  3. Deze voorwaarden blijven van kracht indien de opdrachtnemer van naam, rechtsvorm of eigenaar verandert.

Artikel 13 – Klachtplicht en geschillen

  1. Indien opdrachtgever c.q. cliënt en opdrachtnemer een geschil hebben voortvloeiend uit deze overeenkomst, zijn zij gehouden eerst te trachten dit geschil in overleg op te lossen. Is een klacht gegrond, dan is opdrachtnemer alleen gehouden de werkzaamheden alsnog te verrichten zoals partijen dat zijn overeengekomen.

  2. Eventuele klachten over door de opdrachtnemer geleverde diensten dienen binnen 8 dagen na levering hiervan, schriftelijk en gemotiveerd aan de opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt. Bij gebreke hiervan wordt de opdrachtgever geacht akkoord te gaan met de geleverde dienstverlening. Het indien van een klacht ontslaat de opdrachtgever niet van zijn betalingsverplichting. 

Algemene voorwaarden Anne van den Elzen Coaching | Training | Leefstijl, 24 april 2024